Halloy Blog Wat is Shop Floor Control en welke functie dient het?
In dit artikel

Wat is Shop Floor Control en welke functie dient het?

Geplaatst op: 19 februari 2023

Waar komt de behoefte aan Shop Floor Control vandaan?

De behoefte om te weten hoeveel tijd er gespendeerd werd aan orders om erachter te komen of er voldoende marge wordt gemaakt is niet nieuw. Er zijn al jaren mogelijkheden om urenstaten te vullen, via barcode uren te klokken of op andere manieren tijden te registreren. Het registreren van uren via een barcode gaat altijd door middel van het scannen van een werkbon of label. Het nadeel hiervan is dat een geprinte bon (zeker als er planningsinformatie op staat) na het printen vaak al achterhaald is. Als er een wijziging in de planning is, wat in de maakindustrie aan de orde van de dag is, moet de productie hier snel op kunnen reageren. Dit is één van de redenen waarom Shop Floor Control systemen in de markt zijn gekomen. Deze digitale werklijst beweegt mee met de planning en de activiteit die als eerst gestart moet worden staat bovenaan het scherm.

Als er dan toch een scherm in de productie aanwezig is waar medewerkers hun bewerkingsstappen op registreren is de stap klein om hier extra informatie aan toe te voegen. Naast het registreren van de gewerkte tijd zijn er ook mogelijkheden om gebruikte materialen te boeken, aantallen (deels) gereed te melden of kwaliteitsmetingen te registeren.

Hoe krijgen we de juiste volgorde van de bewerkingen?

Op een Shop Floor Control scherm moeten alleen de bewerkingsstappen zichtbaar zijn die de werknemer op dat moment moet kunnen uitvoeren. Maar hoe krijg ik de juiste bewerkingen zichtbaar?

Dit begint met het definiëren welke bewerkingsstappen nodig zijn om een product te maken. Een te produceren artikel bestaat uit materialen en bewerkingsstappen. Deze uit te voeren stappen zijn bekend binnen het bewerkingsplan dat gekoppeld is aan het artikel. Het materiaal is vastgelegd in de productie stuklijst. 

Een maakartikel kan meerdere bewerkingen nodig hebben om dit product te maken. Ook kunnen er handelingsactiviteiten en wachttijden tussen bewerkingen nodig zijn. Om de bewerkingen zo gunstig mogelijk uit te voeren willen we het liefst orders combineren, machines onbemand laten draaien en zo weinig mogelijk gereedschappen wisselen. Of via de QRM gedachte bewerkingen juist zo kort mogelijk op elkaar te plannen zonder verspilling van tijd. Kwaliteitsnormen, levertijden, order-statussen en capaciteitsbeperkingen hebben tevens invloed op startijden van verschillende bewerkingen.  Al deze parameters worden op elkaar afgestemd door een plansysteem. 

Het plansysteem binnen Microsoft D365 Business Central houdt rekening met de beschikbare voorraden, eindige- en oneindige capaciteit, de ingegeven parameters per bewerkingsstuklijst en kan daarmee de juiste doorlooptijd voor een maakartikel berekenen. Vanuit dit plansysteem wordt per bewerkingsregel de juiste starttijd aangegeven. 

Naast het plannen van de juiste volgordes en startmomenten zijn er ook instellingen die bepalen wanneer een bewerkingsstap zichtbaar is. Er zijn bepaalde situaties waarbij een opvolgende bewerkingsstap vast kan starten voordat de voorgaande compleet klaar is. Denk aan het afbramen dat al kan starten als een deel van de voorgaande bewerking gereed is. Andere stappen wil je pas zien als de voorgaande bewerking compleet gereed is, denk bijvoorbeeld aan poedercoaten.

Dit soort instellingen maakt het mogelijk Shop Floor Control in te richten waarbij het aansluit aan de gewenste bedrijfsprocessen. Als laatste moet het laagdrempelig zijn in het gebruik en tegelijkertijd in voldoende informatie voorzien. Dit kunnen bijvoorbeeld werktekenigen zijn maar soms is een afbeelding al voldoende.

Geïntegreerde Shop Floor Control van Halloy

Halloy heeft een uitgebreide Shop Floor Control toegevoegd aan Microsoft D365 Business Central. Als medewerkers ’s ochtends het pand binnen komen melden ze zich aan via de Halloy Aanwezigheidsregistratie, of ze starten een eerste boeking in Shop Floor Control. 

Afhankelijk van de medewerkers instellingen krijgen zij de werkzaamheden in volgorde voor deze dag aangeboden. De medewerkers kunnen één of meerdere bewerkingen selecteren en gaan beginnen. Bij het starten van een volgende opdracht wordt gevraagd naar de hoeveelheid verbruikte materialen, gereedgemelde aantallen en/of in te vullen kwaliteitsnormen. Uiteraard is dit instelbaar per bewerkingsstap.

Ook het toewijzen van werkzaamheden aan medewerkers door de werkvoorbereider of productieleider is opgenomen in de Shop Floor Control van Halloy. Bij het starten van een bewerking wordt de status realtime bijgewerkt. Doordat de software volldig in de Cloud draait, zijn al deze bewerkingen op een tablet of PC aan de machine te benaderen. 

Uiteraard is het mogelijk werktekeningen in te zien, machines onbemand te laten draaien of een collega te helpen.

In control met Shop Floor Control van Halloy!

Wij laten u er graag meer van zien. Laat u verrassen door een webinar, Teams meeting of persoonlijke afspraak. Graag ontvangen wij uw gegevens via onze contactpagina.

De volgende functies zitten in Shop Floor Control van Halloy
 

  • Geïntegreerde software te benaderen vanuit de Cloud
  • Afboeken van materiaal bij specifieke bewerkingen
  • Aantal gereed per bewerking
  • Toewijzen van bewerkingen aan specifieke personen
  • Geplande taken in volgorde gepresenteerd
  • Tekeningen en afbeeldingen per bewerking inzichtelijk
  • Meerdere bewerkingen tegelijk starten
  • Onbemande machines boeken en collega’s helpen